Donderdag de 24e Inti Raymi feest in Cusco

21 juni 2010 - Cusco, Peru

Op 24 juni begint het winterseizoen in Peru. Dit betekent, warme middagen, koude avonden en nachten. In de winter is het hier het zonnigst. Astrologisch gezien heeft de zon, vanuit de aarde de meest noordelijke of zuidelijke positie bereikt. Deze gebeurtenis wordt ook wel zonnewende genoemd.

Al duizenden jaren wordt de zonnewende in vele culturen gevierd, omdat dit het moment bepaalt, waarop het licht na een periode van duisternis en verwijdering, als het ware rechtsomkeert maakt en de dagen weer gaandeweg langer worden. Toen in die tijd ging dit feest veelal gepaard met het maken van veel licht, zoals lampen, kaarsen en vuur.

Het Inti Raymi festival in Cusco wordt gevierd, vanwege het doorbreken van de duisternis en staat bij de Inca's bekend als het feest van de zon, waarbij de zonnegod Wiracocha werd vereerd. Het feest verbeelde een eeuwigdurend huwelijksverbond tussen de zon en zijn zonen. Dit oude incarijk baseerde zijn religie op de zonnecultus. Op 24 juni viert men de zonnewende , het begin van een nieuw zonnejaar.

Dit feest is een groot spectakel in Cusco en wordt uitbundig gevierd. Er komen mensen van over de hele wereld om dit te mogen zien. Het feest gaat gepaard met optochten in traditionele kleding, dans, muziek en theater. Het theater is gericht op de Inca tijd. Dus even terug in de tijd........ van de Inca's.

Deze hele week staat in het teken van Inti Raymi momenteel. We hebben al veel optochten mogen bewonderen en typische peruaanse muziek gehoord. Van 's ochtends vroeg (06:00) tot 's avonds laat. s' Ochtends iets minder, leuk:).

Afgelopen zaterdag begon de inwijding van het Inti Raymi feest. Er was een concert en we hebben onwijs mooi vuurwerk gezien. De hele stad was verlicht (weg met de duisternis). Op 24 juni is pas het 'echte' feest, maar het is gebruikelijk in Cusco om daar een hele entourage van te maken.

Op 23 juni is er ook een optocht. De hele stad krijgt de gelegenheid om mee te mogen lopen in de optocht. En natuurlijk gaan wij meedoen. We hebben nu in totaal 40 mensen die mee willen doen. Deze twee dagen gaan we een peruaanse traditionele dans oefenen in traditionele kleding. En op 23 juni is het zover:). Wordt lachen...................ben wel een beetje zenuwachtig (Natalie). Dit avontuur wordt vervolgt.........

Er staan weer nieuwe foto's op de blog. Ik met een krokodillen foto, pffffffff en foto's van Pilar (onze collega) haar afscheidfeestje. Ze vertrekt deze week.

1. Annie van der Weiden:
    22 juni 2010
    Hallo Natalie en Gideon ik was alweer een paar dagen benieuwd naar nieuws van jullie en daar zijn jullie weer en weer maken jullie iets moois mee.
    In een optocht lopen leuk jo wees maar niet zenuwachtig jullie doen tot nu toe alles geweldig,geniet gewoon van alles maar ik weet zeker dat jullie dat doen .groetjes van ons Annie en Cees
  2. trudy:
    23 juni 2010
    veel plezier en succes morgen!!!
    dikke knuffel