Alweer vier dagen in Cusco

9 maart 2010 - Cusco, Peru

Geen hoofdpijn meer, gelukkig. Het leven op 3.400 meter hoogte is als je volledig geacclimatiseerd bent nog steeds een uitdaging. Trappen lopen is een voorbeeld hiervan. Als je eenmaal boven bent moet je even op adem komen...dit geldt ook voor de mooie heuvels hier.

We zijn verhuist van een krotje naar een betere kamer en wonen nu vrij groot op een zolder. Mooie houten balken maakt deze kamer leefbaar en gezellig. Zijn dan ook van plan om de boel hier op te leuken met bloemetjes en foto’s van vrienden en familie, zodat het echt een huisje wordt waar je je lekker in thuis kunt voelen.

De afgelopen dagen veel coca thee gedronken (dat is een cocaine blad, dat wordt gebruikt op een goede manier). Deze thee wordt hier regelmatig gedronken, vanwege de hoogte. De thee werkt preventief tegen hoogteziekte en geeft je iets meer energie.

Cusco heeft veel lokale markten. We hebben al een paar marktjes bezocht. Het zijn kleurrijke markten en je kijkt je ogen uit. De afdeling vlees hebben we maar vermeden, vanwege de stank. Zagen een vrouwtje op de grond zitten die levende kikkers had. Haar specialiteit was gefrituurde kikker. Was even leuk, maar bij nader inzien......

Cusco staat bekend om zijn buiten leven. Er zijn verschillende parkjes en pleintjes. Veel locals zitten daar graag. Dit zie je vooral op zondag. Families in grote hoeveelheden aan het genieten in de vele parkjes en pleintjes.

Op straat zie je veel straatkinderen. Zij verkopen zelf gemaakte armbandjes of poetsen schoenen. We merken allebei, dat we hier al snel aan gewend zijn geraakt, maar toch willen we het liever niet zien. Zaten laatst in de Mac Donalds, een straatkindje kwam binnen en vroeg ons om een happy meal. De straatkindjes hier zijn vrij brutaal, maar het blijven kinderen.

Vandaag onze eerste school en werkdag. Zijn benieuwd. Wordt vervolgd...........

1. Wietze:
    Hoi Gideon en Natalie,

Leuk om jullie zo te volgen. Ik krijg zo een goede indruk van Peru.
    Natalie je schrijft een stuk beter dan Gideon;-)

Nadat ik vanmorgen de autoruiten voor de zoveelste keer moest krabben, voelde ik dat het voorjaar er toch echt aan zit te komen. Volgens mij zit iedereen er op te wachten.

Groeten, Wietze
  2. Ma en Lee:
    Hoi Naatje en Gid,

Blij dat de hoogte ziekte afneemt.
    Hele leuke foto's ziet er heel schattig uit, compleet anders als costa rica Zijn benieuwd naar jullie eerste school en stage dag.
    Zijn ook benieuwd naar jullie kamer hopen daar snel een paar foto's van te zien.
    Paulien vroeg of je haar ook toe kon voegen aan jullie blog.
    We hebben haar gister de foto's laten zien en ze vond ze geweldig.
    Heel veel succes met alles vandaag horen graag snel hoe het word vervolgd.

Allerdikste knuffels Ma en Lee.
  3. DABDUDE:
    9 maart 2010
    Ik lag eers fff een kwartiertje in de stuip,net geen rollen/bollen.
    Jij met je cocathee.Dat wordt wereld wijd gebruikt met goede bedoeling,maar het loopt altijd verkeerd,op de 1 of ander duistere manier.Nou ik steek er nog 1 op!Nee,maar wel t'humor.!
    Een bakkie tsjay,geeft wel een oppeppertje,ja vindt je het raar,
    nee toch De incrediencen blijven hetzelfde,hoor.Maar ik blijf lachen.Als je maar geen thee mee na huis neemt,want dan moet
    ik je ergens anders opzoeken,hoor.En die hokjes zijn mestaal kleiner dan jullie knus plekje,die je nu heb.Neem nog maar een energizer,maar niet teveel van het goedje!
    Nou hebben jullie een mooi zolder kammertje,nog dichter bij de goden,ja toch.Maak er wat lijks van jongens,!Love you,xxxxPaPsx
    Heb je dat kleine brutaaldje nog een burger gekocht?Ik gok 50/50
  4. Annie van der Weiden:
    10 maart 2010
    Daar zijn jullie weer blij dat de hoofdpijn over is en nu naar school en aan het werk en dan lekker relaxen op jullie eigen zolderkamertje.
    Ik ben benieuwd hoe het verder met het werk zal gaan dat zal toch ook wel weer even wennen zijn of misschien juist wel lekker even weer regelmaat, nou ik blijf kijken en lezen wat jullie allemaal meemaken grietjes en liefs van ons uit Lisse Annie en Cees
  5. trudy:
    10 maart 2010
    succes op jullie eerste werkdag daar, ben benieuwd naar de foto's van jullie "paleisje"!!!haha!
    xxxx
  6. jo zonder de banjo:
    13 maart 2010
    eind van de maand is de muchu pichu (die berg) weer bereikbaar hoorde ik op het nieuws. waarom ze dat om 4 uur in de nacht vertellen terwijl er vast wel belangrijker nieuws is ...