Improviseren

11 maart 2010 - Cusco, Peru

De eerste paar werkdagen zitten erop voor mij (Natalie). Gideon begint volgende week maandag met vrijwilligerswerk. Hij heeft nog even kunnen genieten en relaxen. Ik heb een leuke collega ontmoet, die hier ook stage aan het lopen is in dezelfde periode als dat wij er zijn. En ook zij is hier samen met haar vriend.

Mijn eerste paar werkdagen zijn goed bevallen. Alles is wel heel anders als in Nederland. Ze hebben hier kleine kantoortjes met te grote tafels en te kleine stoelen. Ook zijn er te weinig laptops, dus zit continu te werken op Gideon zijn laptop. Ben blij, dat Gideon zijn laptop mee heeft, want anders had ik moeten werken in een internet cafe of....... De eerste twee dagen werkte ik in een soort kantine (een kleine ruimte waar iedereen in en uit loopt) samen met mijn collega, Eva.  Eva en ik moesten enorm lachen om het feit, dat dit ons plekje is waar we de komende 5 maanden in moeten werken. We wisten niet wat we zagen.............het was daarin tegen niet altijd even makkelijk, vanwege het vele lawaai om ons heen. We hebben er wel iets leuks van kunnen maken. Cusco maakt je creatief wat dat betreft.

De komende periode zal ik (Natalie) een aantal powerpoint presentaties moeten maken, een welkomsbrief schrijven en ik zal hyves moeten up daten (dus reclame maken over Dos Manos op hyves etc etc). Daarnaast zal ik alle nieuwe studenten moeten informeren over de verschillende soorten excursies.

Momenteel ben ik verhuist naar een 'echt' kantoor. Ik werk achter een klein bureautje met al mijn collega's (zitten met 8 man in twee kleine ruimtes). Mijn collega's spreken Spaans en heel slecht Engels, dus...........ik probeer nu een manier te vinden hoe ik het beste kan communiceren met hen. Eigenlijk verloopt dit best prima. Een beetje improviseren doet wonderen. Eva zit nog steeds in de gezellige kantine.

Ik (Gideon) heb de afgelopen dagen veel spaanse les gehad, allemaal werkwoordsvormen en vervoegingen. Op den duur stijgt het wel naar je hoofd. 4 uur per dag de Spaanse taal lezen, schrijven en spreken. Mijn (Gideon) spaanse lessen waren in de middag, dus s'ochtends veel in de stad rond gestruind en nog wat gewerkt voor mijn websites. Eergisteren een paar computer speakers gekocht, wat een hele beleving was. In Nederland hebben we gewoon één mediamarkt waar je naar toe kunt gaan. Hier in Peru hebben ze een soort electronica winkelcentrum, waar men ongeveer 20 computer zaakjes heeft zitten, die allemaal hetzelfde verkopen. Heel apart om mee te maken. Ik heb heel wat af moeten dingen.

De afgelopen dagen hebben we elke dag heerlijk gegeten hier in Cuzco. Het ontbijt op onze accommodatie is een beetje karig, elke ochtend brood en alleen jam. Nutella chocopasta kost hier 6 euro voor een kleine pot Nutella. De lunch is altijd wel heel lekker. Soep vooraf, die Natalie meestal altijd laat staan:). Daarna een rijst, pasta of vlees gerecht. En als achteraf een toetje met lekker lokaal fruit.

Het eten in restaurants is hier spotgoedkoop. Gister bij een Israëlisch restaurant een 3 gangen menu (salade, falafel en choco desert) gehad met een cola erbij voor 2,50 euro. We kregen niet alles op, omdat het zoveel was. Het eten in de restaurants wordt allemaal zelf gemaakt. Als je pasta besteld krijg je altijd verse pesto, en de pizza's zijn meestal ook wel lekker, alleen niet heel erg Italiaans. Maandagavond gingen we met alle nieuwe studenten uit eten. Dit was een welkomst diner, waar ik (Gideon) een lekkere steak heb gegeten. En Natalie als enige een kippetje:).

Tot gauw weer.

1. DABDUDE:
    11 maart 2010
    wat improvieseren?Jullie zitten in 2 verschillende int.net,coffieshop,of zo.?Maar het gaat goed?!! Ik heb net heerlijk zitten kletsen met Gideon,prima verbinding,zolang het duurt.Wat's
    gebeurd?Ik ga fff op gemak zitten genieten,get back to you later..
    Nou,Prinseje,lachen toch,in de hoek gezetben je creatiefst.Die
    power points zal wel op zijn pootjes terecht komen.Jou kennende,
    zag ik donkere wolken boven mijn hoofd,en bliksem in mijn oogen,
    maar t'is een blijf mijn prinseje.Het is dat je scorpion ben,want stie zijn is je ook niet vreemd.Evalueer alles en geniet voornaamelijk,hoor.Mijn idee!!!
    And what about your english,my dear?1 or the other shall need
    your focus.darling.The next 5 mnd.will incrise your spirituell behavior.Another stap in the next level.
    You have got my Blessing,sweet prinsess..!!!!!!!xxxxxxxxxxxxxxx
    Make lot's of friends and be a lady.xxxxxxxxxxxxxPaPsxxxxxxxxxx
  2. Ma en Lee:
    hallo moppies

blij weer even te hebben gekletst, alleen klonk je wel een beetje moe, maar het is dan ook wel even wennen weer aant werk en alles in een andere taal ook nog eens.
    vind het fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben en zoveel leuke mensen ontmoeten.
    jullie kamer is wel groot en ziet er super gezellig uit, zeg
    een echt zuid amerikaans sfeertje .
    gideon zijn spaans zal wel heel erg goed worden met deze extra lessen en hij sprak het al redelijk goed, en jou spaans/? naat? we hebben alleen maar over je engels gesproken.
    nou, lieverds bijna weekend, voor jullie zit de eerste werk les week er op en kunnen jullie even saamjes ontspannen,
    heel veel succes en plezier nog en tot snel horens xxxxx
    hou van jullie ma lee
    een hele dikke kus van je zus, ze houdt van jullie, en zal snel weer wat laten horen beloofd ze xxxxxxx
  3. Annie van der Weiden:
    11 maart 2010
    Zat nog even achter de computer en las jullie bericht weer het is hard werken zo,weet je wat mijn vader en Leon zijn Opa vroeger altijd zei van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan. Dus we gaan er van uit dat het werken hardstikke leuk is.Ik ga ook nog even de foto´s kijken en dan naar bed want het is hier nu 11 uur s ´avonds,en dus een beetje bedtijd voor mij nou de groetjes maar weer van ons Annie en Cees
  4. Opa en O-marijke:
    12 maart 2010
    Wij vinden het fijn te zien dat jullie het het wel rooien.
    Zeker nu er een betere plek is gevonden voor jullie prive
    en zo te zien zijn jullie goed opgevangen door de omgeving.
    Wat ons opvalt is dat het in dat gedeelte v/d wereld wat relaxter
    toegaat en mits je natuurlijk wat inschikkkelijk bent en je eisen kan bijstellen, hoewel er een grens kan zijn. Aanpassen en inproviseren
    ach geen punt een paar maanden lijken lang maar zijn te overzien. Slapen eten ontspanning de noodzakelijke omgang zelfs het werk
    mits goed verdeeld zullen bijdragen tot een aparte zinvolle periode
    van jullie jonge leven. Nogmaals wij genieten mee van de plaatjes en de explicatie. X
  5. Kim:
    Haaay Lieverdss!!

Nou eindelijk een berichtje van je kleine (schoon)zusje!
    Echt leuk om te lezen hoe het allemaal gaat daar met jullie..
    Is het niet raar om in zo een land aan het werk te zijn? Normaal denk je dan aan vakantie haha..
    En leuk dat jullie al leuke mensen hebben ontmoet! En wat hebben jullie een gezellig stekkiej, zeg!
    Ik hoop jullie snel weer te spreken via skype!! met webcam, dan kan ik jullie ook eens zien!

Ik hou heeeeeeel veeeeeeeeeel van jullie, en ik denk vaak aan jullie!

Ik zal snel weer een berichtje doen! Belooofd!

Heele dikke kuss, en knuffels

Kimmetje!
  6. bert y joke:
    hallo nathalie en gidion
    eindelijk die dommel in spanje aan de gang
    loop dus wat achter
    dus nu lekker aan het werk nou troost je volgende week zijn wij ook weer thuis en dan moeten wij ook weer lekker werken
    hebben hier niet zulk mooi weer gehad tot nu toe maar drie dagen in de zon
    maar dat mag hem de pret niet drukken we zijn hier ook thuis en er is zat te doen
    en nu de computer het weer doet kunnen we bellen en mailen
    we wachten volspanning op het volgende avontuur
    groetjes en knuffels van ons
    bert en joke