Eerste indruk van Cusco

5 maart 2010 - Cusco, Peru

Een ontzettend mooi stadje in een dal. Oud, historisch en cultureel. Je kunt hier van alles en nog wat eten: internationaal (pizza, mexicaans, israelisch etc etc etc) en lokaal eten. We hebben nog niet kunnen genieten van het lokale eten hier, dus kunnen nog vrij weinig daarover vertellen. Dit wordt vervolgd.......
De straatjes in Cusco zijn smal. Op elke hoek van de straat een kleurrijk souvenierswinkeltje.Tassen, gebreide truien, walking shoes, sieraden en regenjassen. Je moet veel trappetjes lopen om ergens te komen. Doet ons een beetje denken aan Italie. Kleine smalle straatjes, liggend op heuvels.
We zijn hier nu twee dagen. De vlucht hiernaar toe was een behoorlijke reis. We hebben veel moeten wachten. Laat ik het zo zeggen, dat onze geduldheid op de proef werd gesteld. Nu eindelijk op de plek van bestemming. De plek waar wij gaan wonen en werken voor vijf maanden........
Vandaag een rondleiding gehad in de twee bedrijven (reis bureau en Spaanse school).We hebben alle collega´s ontmoet. Er werken hier veel Peruvaanse mensen, Engelse mensen en om het iets makkelijker te maken gelukkig ook drie mensen uit Nederland. Vind het toch wel een fijne gedachte, dat je af en toe in je eigen taal kunt praten.
Gideon gaat werken voor een Spaanse school (Amauta Spanisch) en ik ga werken voor het reisbureau (Dos Manos). Ik zal werken voor de afdeling marketing en Gideon als vrijwilliger voor de volenteer afdeling. Onze taken zijn nog niet echt duidelijk, dus wordt vervolgd...............

Het is een groot complex. De twee bedrijven zitten in hetzelfde gebouw. We zullen elkaar dus regelmatig tegen het lijf lopen.  Ook hebben we allebei de mogelijkheid om af en toe een dag of twee als vrijwilliger te mogen helpen in een weeshuis en of andere vrijwilligers projecten. Dit gaan we dan ook zeker doen.
Sochtends hebben we ontbijt tussen 07:30 tot 09:00 uur. Smiddags hebben we lunch (warm eten) tussen 12:30 en 14:30. Onze werkdag begint om 09:00 uur en eindigt om 19:00 uur. We werken vijf dagen in de week. Dit geldt voor ons allebei.
Onze accommodatie is iets minder mooi dan verwacht. Klein, twee bedden een kleine kledingskast en een douche, dat voor een lekkage zorgt, vanwege een te kleine douche gordijn. Gideon en ik zijn van plan om in de buurt van het bedrijf te gaan wonen. Zijn nu opzoek naar een appartement. Het leven hier is niet duur. Huren kost gemiddeld  75 euro per maand en het eten wordt voor ons betaald. Waar we gaan wonen wordt vervolgd.......
We leven hier op 3.400 meter hoogte. Dat is ook wel te merken. Verschillende symptomen, zoals hoofdpijn, kortademigheid en heel moe zijn de klachten waar wij nu al twee dagen mee rond lopen. Onze eerste nacht in Cusco verliep goed. Veel geslapen in een goed bed. Helaas in de ochtend allebei ontzettende hoofdpijn, maar goed. Ze geven het hier drie dagen. Hoogstens vijf dagen en dan zullen we redelijk geaclamatiseerd zijn. Laten we het hopen, want we kunnen nu weinig doen.
Onze eerste werkdag begint aanstaande maandag. De eerste maand beginnen we met spaanse lessen en daarnaast moeten we ook gewoon werken en stage lopen. Dus wordt een actieve maand voor ons. Wordt vervolgd......
Er wordt hier veel gesproken over de overstromingen. Veel studenten hier zijn geld aan het inzamelen voor de meest gestroffen gebieden rondom Cusco. Aanstaande zaterdag gaan we naar een plekje (hier een uur vandaan) om te kijken naar het getroffen gebied en om geld te geven. We hebben al gehoord van horen en zeggen, dat het er vreselijk uit ziet. Dus wordt een zware dag voor ons. Wordt vervolgd.............
Over een uur gaan we lunchen. Daarna gaan we een spaanse toets maken om te kijken hoe ´goed´ onze spaans is. Aan de hand van die toets worden we ingedeeld in een klas. Zijn benieuwd hoe de toets verloopt. Ons hoofd staat er nu niet echt naar.

Kortom hier een korte eerste indruk vanuit Cusco

Tot gauw weer mensen.

1. Ma en Lee:
    5 maart 2010
    He Lieffies,

Indrukwekkend allemaal maar heel blij dat jullie op je bestemming aan gekomen zijn.
    Ziet er wel even compleet anders uit als costa rica, maar prachtig 's avonds met al die lichtjes.
    Hoop dat jullie spaanse toets goed is gegaan, maar het is wel duidelijk dat de tijd van luieren nu voorbij is.
    Vinden jullie het niet zonde van je geld om zelf voor je accomodatie te zorgen.
    Ik vind het bijzonder dat jullie ook vrijwilligers werk kunnen gaan doen in een weeshuis.
    Kortom er komen heel diverse dingen op jullie pad nu en we zijn stil benieuwd hoe jullie alles gaan ervaren.
    Hoop dat jullie snel geacclamatiseerd zijn en dat alle lichamelijke klachten snel verdwijnen.
    Kunnen jullie wel skypen dan kunnen we dat misschien morgen doen.
    Dyl vraagt of jullie nog een fotootje hebben gemaakt van de engel op hetstrand in costa rica?
    Nou lieffies heel veel succes plezier en snel beterschap.
    Spreken snel hou heel veel van jullie.

Knuf Ma Lee Dyl Deem en Kim
  2. Nel, Edgar en Talitha:
    Hoi Gideon en Nat,
    Wij vinden het onwijs wat jullie allemaal beleven. Wat leerzaam dat jullie vrijwillegers werk ook gaan doen in weeshuizen. Ik hoop dat jullie snel aan het klimaat gewend zijn. De fotos zij ook erg leuk.

Met de tijd dat jullie in de taal vorderen wil Edgar in het spaans met jullie gaan bloggen. Cool...! :-)

Succes verder bij jullie leerzame reis.
  3. Annie van der Weiden:
    Hallo Nathalie en Gideon
    Eindelijk op de plaats van bestemming naar dat jullie zo´n hoofdpijn hadde de eerste dagen hoop dat dit snel overgaat.
    Mooi dat jullie ook vrijwillegerswerk gaan doen want dat zal daar ook hard nodig zijn .
    Ja en dan komt nu voorlopig even de tijd van hard werken maar dat geeft ook niet dat wisten jullie .
    Ik vond het fij weer wat te horen van jullie en zal weer iedere dag kijken of er weer iets te melden is van jullie lieve groetjes Annie en Cees uit Lisse
  4. DABDUDE:
    6 maart 2010
    Hi new kid's on the blok!
    He,he ze zijn weer boven water.!Ik had beina Peter R.de Vries
    gecharterd.Die komt ook overal.Het is dat er inderdaad Cusco staat,anders had ik gedacht,je bent in Venedig of Rome.Maar het waren eerder de spaanjolen die daar voet aan de wal hebben gezet.The Spanish conquiscadores.Ja zo begon die ellende,
    spaanse inquisitie,beetje roven en stelen,en in no time hadden ze
    beina alles uitgerooid.Maar de invloeden van de katholieke kerk,
    zie je overal op de aardkluit.
    Hou dan ook,het ziet er gezellie eruit,dus ik weet zeker dat jullie nog veel plezier zullen beleven.Na gedaane arbeit.Je weet:Arbeit
    acht frei!!!en blij!!!Wie dat verzonnen heb,moeten ze aan de hoogste boom hangen!En jullie hebben zeker weinig geoefend in
    het spaans,dus dat wordt zakken,als een lek maandje!Maar je heb er toch wel 5 mnd.de tijd om dat behoorlijk bij te spijkeren.
    Dus jij gaat voor de ;Handjes''werken en Gideon,ja daar kwam ik niet uit,maar werken zal je,hoe dan ook.
    De ring of fire,om daar fff op terug te komen,is een gebied van zeer actiefe vulkaanische gebeurtenissen.Dus het zal nog af entoe 1 beetje rommelen in jullie regio.In Chillie zijn nog dagelijks na schokken.Maar ja,when shit hit the van,make sure you are not arround.He luitjes,hoop nog veel van jullie te horen.
    Love you 2 en heel veel plezier.Stuur 1 sms als je gaat skypen.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxPaPsxxxxxxxxxxxx