Het oh zo koude Uyuni..

3 juni 2010 - Uyuni, Bolivia

Zondagmiddag, tijd om gedag te zeggen tegen Natalie en Pilar en naar de zoutwoestijn Uyuni te vertrekken. Na een 3 en half uur durende busreis op het station aangekomen in Oruro. Aangezien het rond etenstijd was maar wat chocola en koekjes gekocht, want er was in de wijde omtrek geen restaurant te vinden. Om 7 uur in de avond, precies op tijd vertrok de trein richting Uyuni. Na een hele koude, mysterieuze en hobbelige treinreis van 7 uur kwam ik rond 2 uur in de nacht aan in Uyuni. Gelijk naar mijn hotel, aangezien het met -15 te koud was om even van de omgeving te genieten :)

De volgende ochtend vroeg op, om nog even te mailen naar de jungle en het thuisfront. Daarna gelijk de 3daagse Uyuni tour geboekt bij een goed aanbevolen touroperator. Rond elf uur gingen we eerst naar een oud trein kerkhof, waar treinen van de oude engelse maatschappijen stonden te veroesten. Leuk om te zien, gaf je een beetje een wild-west gevoel. Hierna gingen we gelijk door naar de droge zoutmeren waar Uyuni bekend om staat; Salar de Uyuni. Dit was heel indrukwekkend om te zien. Alleen maar een grote witte vlakte met bergen op de achtergrond. Foto´s zeggen meer, dus kijken maar ;)

Vanaf hier door naar het vis-eiland wat midden in de Salar de Uyuni ligt. Dit eiland heeft de vorm van een vis, dus vandaar de naam. Op het eiland kon je oude koraalgrotten bezoeken, van de vroegere zee. En er stonden allemaal cactussen op, sommige van wel 10 meter hoog, en 1300 jaar oud. Ook dit keer, a picture paints a thousand words :)

Hier nog even wat foto´s gemaakt met de speciale achtergrond, die je bijna nergens anders hebt. Bijna donker, dus op naar het zouthotel. Dit was heel leuk om mee te maken, slapen in een hotel van alleen maar zout. Het was ook best wel luxe nog, alleen ze hadden geen warm water, helaas. De volgende dag weer vroeg op om de zoutmeren te bezoeken. In totaal hebben we er 5 gezien, en ze zagen er allemaal heel apart uit. Het was net Ijsland soms.

Die avond in een basic accommodatie geslapen, en genoten van de sterren en de melkweg, aangezien het zo donker is. De volgende ochtend er heel vroeg uit, namelijk rond 4 uur. Dit om niks van de geisers te missen, die je dus ook nog hebt in Bolivia. Dit was ook heel spectaculair om mee te maken, en het geluid wat van zo´n ding afkomt, heel raar. Hierna gingen we door in onze super Toyota Landcruiser, met electrisch verstelbare stoelen, naar de hot springs. Dit was lekker om met een koud temperatuurtje even in een warm badje te kunnen stappen. Aangezien de andere tour-gasten door naar chili gingen, konden ik en een duitse medetour-gast even lekker in het water dobberen.

Hierna moesten we helaas weer naar huis. Na een tocht van 6 uur door een geweldig landschap, weer in Uyuni aangekomen. Hier even snel een pizzaatje gegeten, om gelijk weer op de nachtbus te wippen naar La Paz. Na 10 uur hobbelen en massage in je stoel weer terug aangekomen in La Paz.

1. ome Mick:
    Hey ,Natalie en Gideon,
    HEY WERELDREIZIGERS,ALLES GOED ,HIERBIJ EEN GROET VAN OME MICK.KOM JE NOG WEL EEN KEER TERUG .
    IK DOE FF GROTE LETTERS,WANT ZE MOETEN EEN HEEL END VLIEGEN

LOVE YOU KIDS.

OPOE IKKY
  2. Angke en Bertjan:
    9 juni 2010
    Klinkt echt als een super ervaring, Gid. Vind het trouwens ook wel stoer dat je dat zo even allemaal alleen doet, in een ander land! Geniet er nog van, van jullie tijd in Peru, voor je het weer zit je weer in dit kleine kikkerlandje ;)
    Liefs Angke
  3. Annie van der Weiden:
    Hoi Gideon
    Het was zeker wel overweldigend al dat zout wij zaten er van de winter om te springen want het zout was hier op en daar ligt genoeg ha ha verder alles goed bij jullie lees ik wel .
    Geweldig wat jullie allemaal zien en meemaken nou de groetjes uit Lisse en blijf vooral genieten Annie en Cees
  4. ome henk:
    10 juni 2010
    jammer dat je geen verhaal bij een foto kan plaatsen, een soort diavoorstelling zeg maar. je had natuurlijk ook zelf wat in elkaar kenne prutsen. maar ja, die luie zuid amerikanen ook, die gewoonte neem je natuurlijk snel over.
    doe Joran de groeten van mij en geef hem een bos radijsjes, hebt ie wat gezonds te eten daaro, de sukkel.

ik ben aan het aftellen voor mallorca, die Yslandse vulkaan houdt zich hopelijk koest. al is uitkering van de reisverzekering ook niet verkeerd ~€600

groeten