Mooie sterrenhemel op het eiland Mantani

5 april 2010 - Cusco, Peru

Het Lake Titicaca meer, onwijs uitgetrekt meer omringd door reusachtige bergen. In de verte konden we Bolivia zien. Hebben het getroffen met het weer. De hemel was blauw en het zonnetje scheen.

Deze trip heeft ons per boot naar drie eilanden gebracht. Het eerste eiland heet Uros en was erg indrukwekkend. Dit eiland is gemaakt van klei en riet. Zelfs de huisjes opdat eiland en de bootjes om eten en drinken te vervoeren. Toen we dit eiland bezocht hadden, hebben we nog een stukje gevaren tussen de kleine eenvoudige eilandjes op dat eenvoudige bootje (gemaakt van riet.) Een leuke ervaring en even iets anders....hebben even kunnen ervaren hoe de mensen opdat eiland leven. Eenvoudig en daarentegen behoorlijk slim. Het riet wordt niet alleen gebruikt voor het bouwen van een eiland, huizen en boten, maar het wordt ook opgegeten. En het proeft nog lekker ook:).

Nadat we dit eiland bezocht hadden gingen we weer verder varen naar het eiland Mantani (met onze motor boot.) De trip duurde ongeveer drie uur. Hebben heerlijk genoten van het uitzicht. De trip kon nog wel uren duren.....

Op het eiland Mantani wonen niet zoveel mensen. Het eiland ligt drie uur van Puno vandaan. De mensen leven er eenvoudig in huizen gemaakt van klei zonder electriciteit. Het eten wordt nog bereid in potjes en pannetjes op de grond op een klein kampvuurtje. Je ziet veel mensen in klederdracht. Elke familie heeft zijn eigen logo.....de buren kunnen elkaar herkennen aan ander breiwerk en handwerk.

Op het eiland Mantani zijn Gideon en ik een nachtje gebleven bij een lieve familie, die goed voor ons gezorgd heeft. We hebben voor het eerst geslapen in een huisje gemaakt van klei. Heel eenvoudig en erg knus. Ons achtertuintje was omringd met schapen en een paar kippen. S' avonds zaten we met zijn viertjes aan een klein tafeltje in een soort huisje (eerder een hutje) te eten en te drinken. We hebben twee mensen ontmoet op de heenreis naar het eiland, Mantani. Zij verbleven ook bij die zelfde familie. Het eten was eenvoudig. Een soep, gebakken kaas en aardappel. Niet echt heel lekker, maar zeker een bijzondere ervaring, omdat het op een 'authentieke' manier bereid is.

Geen woorden voor hoe mooi dit eiland is. In de verte zag je het Lake Titicaca meer liggen. S' avonds een prachtige sterrenhemel. We zagen de melkweg liggen en ik (Natalie) heb twee vallende sterren gezien, die groter leken als in Nederland. Die zelfde avond hebben we met onze familie een traditionele dans gehouden in klederdracht. Gideon en ik waren helemaal in stijl.

Het derde eiland lag een uur van Mantani vandaan. Zijn vroeg vertrokken na te hebben ontbeten bij onze familie. De golven waren heftig. Gelukkig duurde de trip maar een uur, pffff. Waren een beetje zeeziek. Veel gewandeld en genoten van het zonntje en het uitzicht op het derde eiland. Het was een bijzonder weekend. Voor het eerst echt kunnen ervaren hoe de mensen hier in Peru leven.

1. Nel, Edgar en Talitha:
    5 april 2010
    Hoi Nat en Gideon,
    Wat een mooie ervaringe beleven jullie, het doet mij denken aan een boot toch die wij in het meer van Nicaragua hebben gedaan. Langs eilandjes die bezit waren van rijke amerikanen( Yankees) en wat locale mensen.

Wij zijn hier volop bezig met de voorbereidingen voor ons trouwen, vadaar dat wij minder berichtjes plaatsen, maar jullie zijn in onze gedachte.

Liefs Nel Edgar en Talitha xxxxxxxx
  2. Ma en Lee:
    5 april 2010
    He Lieffies,

Wat een avontuur weer en wat ziet het er prachtig uit allemaal.
    De mensen zijn inderdaad kleurrijk gekleed en volgens mij ook heel lief en vriendelijk.
    We blijven ons elke keer verbazen over de mooie dingen die jullie meemaken en genieten met volle teugen van de foto's en de verhalen.
    In een woord adembenemend.
    En voor ons bijna niet voor te stellen dat jullie daar echt leven terwijl hier het leven van alledag gewoon op zijn hollands doorgaat.
    Ik (mam) krijg wel steeds grotere behoefte om mijn vliegangst achter me te laten en ook zulke mooie reizen te willen maken.
    Genieten jullie er in ieder geval van met volle teugen wat we zien dat jullie ook doen want het is en blijft bijzonder om zulke mooie reizen te kunnen maken.

Dikke knuffels love u
    Ma en Lee
  3. DABDUDE:
    6 april 2010
    Hi there,
    het avontuur blijft maar doorgaan,zo te zien.Dat pakken ze jullie
    niet meer af.Ik heb geprobeerd die foto's te bekijken,maar mijn
    computer wil niet mee werken.Hij geef telkens dezelfde foto achter elkaar,alsof die blijft hangen.Een nieuwe heb ik wel gezien,
    met 3 vrouwtjes langs de waterkant,blijkbaar op een rieten ijland.
    Zo, die titicaca is wel giga groot,als je soms 3uur aan het varen
    bent.Het is wat ik zei,in die andere mail,je heb het idee dat je bijna de sterren aan kunt raken,niet.Dat moet je toch ook innerlijk
    een heel apart gevoel geven.Small peace in the great puzzle,***
    The sky is the limmit***Is there enybody outthere???Of zoiets!!!
    Dus als ik het goed heb,was jullie nacht bij de locals een ervaring
    apart?!Beetje handen en voetenwerk/spaans--of lukt het al aardig.Hable espanjol?Mucho locco,aaiiii.Los nuevo de la espirancia!Ik verzin maar wat,hoor,maar dat heb ie allang in de
    gaten.Nou,Trillseekers,ole,ola com si com sa,injoy the ride,lot's of
    FUN,en stuur ons meer van die fantastico verhaaltjes,yes...
    Love you 2,en xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx PaPs xxxxxxxxxxxxxxxx
  4. jo met de banjo:
    6 april 2010
    Aaaaaardappelssss ! hahaha, ik zou ze best kunnen missen...
  5. Annie van der Weiden:
    8 april 2010
    Hoi wel een beetje laat, maar toch nog even een berichtje van ons ik geniet nog steeds van jullie verhalen maar ik krijg toch niet net als je moeder dat ik van mijn vliegangst afwil, die angst is groter dan de wens om verre reizen te maken ik geniet wel van jullie verhalen. Groetjes van ons Annie en Cees