Skype en google earth en al die leuke reacties

22 maart 2010 - Cusco, Peru

Skype en google earth en al die leuke reacties op onze blog houdt alles zo lekker dichtbij. Vandaag een kijkje genomen op google earth en even het huis van mijn ouders opgezocht. Zo vreemd om dat vanuit Cusco te zien.

Dit weekend hebben we een verjaardag gehad van collega’s. Een internationale verjaardag.....Rachel komt uit New Zeeland, Rene uit Duitsland en Will uit Australie. Een verjaardag vieren kan natuurlijk niet zonder een taart, dus Pilar (collega) en ik hadden een dag van te voren een grote taart gekocht voor hun.

Zondag zijn Gid en ik op de bonnevooi naar een klein dorpje (genaamd Tipon) midden in de bergen geweest. Met de lokale bus in een te kleine bus, hutje mutje en A- relaxd. Was wel weer leuk om de omgeving te zien en de niet- toeristische gedeeltes onderweg. Maar een uur in de bus zitten op te kleine stoeltjes met allemaal mensen om je heen, die ‘stinken’........ Maar goed, we wonen nu eenmaal in Peru, andere cultuur, andere hygiene en wegen etc, dus al met al weer een leuke ervaring erbij.

In Tipon moesten we van de bushalte naar het dorpje in de bergen nog een flink stuk lopen. Onderweg kwamen we koeien, stieren, schapen en zwerfhonden tegen en eenvoudige huisjes. De weg daar naartoe is op een berg, allemaal keien en stenen. We wisten niet echt precies waar in de bergen we moesten zijn, maar alleen al de weg daar naar toe was super mooi en een behoorlijk avontuur.

Onderweg hoorden we van mensen die we tegen kwamen, dat Tipon mooie historische ruines heeft. Het dorpje Tipon had zelf niet zo heel veel te bieden, dus zijn we daar naartoe gegaan. We hadden al veel gelopen en geklouterd en de ruines liggen op het puntje van die berg, dus dan maar liftend daar naar toe.......... Toen zagen we een hele mooie grote jeep, de achterbank was al bezet met het hele gezin, kindertjes, vrouw en oma, dus wij sprongen achter in de pick up (natuurlijk wel eerst gevraagd) en reden naar de ruines boven op die berg......al stuiterend kwamen we aan.

De ruines zijn erg mooi en lijken op de ruines die we gezien hadden in Pisac en het uitzicht was fantastisch. Het oude Inca establisement diende vroeger als slaapplaats voor Inca-berichtgevers en loopjongens. Hier konden zij dan uitrusten. Er was ook een toren om de boel in de gaten te houden. Weer een stukje geschiedenis geleerd over de Inca’s......we zijn er nu wel achter, dat de Inca’s slimmer waren als de peruvianen nu. De Inca’s bouwde huizen van steen en de peruvianen die in de bergen wonen maken nu huizen van klei.....

Wonen in Cusco bevalt ons goed. We kunnen ons goed aanpassen aan het leven hier. Helaas zijn die heuvels hier nog wel lastig voor ons. Even een heuveltje op.........pffffff. Daarentegen verbrand je wel weer veel vet dus we kunnen eten wat we willen. Het heeft zo’n zijn voordelen en nadelen.

Morgen weer een nieuwe werkdag voor ons. Vanavond nog even lekker genieten en morgen weer aan de slag.

1. Cocky:
    22 maart 2010
    Hallo Nathalie en Gideon,

erg leuk om al jullie berichten te lezen, zo blijven we lekker op de hoogte!! Volgens mij hebben jullie al aardig je draai gevonden en kunnen jullie werk en toch een beetje vakantie heel goed combineren. Leuk om al die foto's te zien, jullie zitten in een hele mooie omgeving!!

Geniet lekker! Groetjes uit Sassenheim

Edwin, Cocky en Maud xx
  2. DABDUDE:
    22 maart 2010
    Hallo Trillseekers.
    Zo,prachtig,mooi land om te zien.Alleen de sanitaire voorzienningen zijn wat uit de middel eeuwen.Ik denk,de Maya's en Inka's verschillen niet zo veel.De bouwstijl is bijna hetzelfde.
    Onze manier van huizen bouwen is gebasseerd op hun ouroude
    manier van bouwen.Kun je nagaan,4000 jaar later is er bijna nix verandert.Zelfs de Greenwich time,verschilld maar 4min.zoveel
    van de tijd berekening van de Maya's.Een grozer uit Equador,
    geloof ik,heeft in Chitzen Itza een reeks foto's gemaakt,van de
    pyramide,oongeloofelijk!Je moet es kijken op http://www.niburu.nl.En op
    top van die pyramide ben ik toch geweest.Er staan zoveel interessante verhalen in,misschien ook wat voor jullie erbij.
    Moet je een keertje surfen op het gemaak!
    Nou jongens,wij verwachten binnenkort meer spannende verhalen van jullie.Maak er wat leuks van en veel plezier.
    Groetjes en xxxxxxxxxPaPsxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  3. Annie van der Weiden:
    23 maart 2010
    Hoi Nathalie en Gideon
    Hier nog even een bericht van mij ,het zijn weer leuke verhalen om te lezen en ik weet niet zoveel te vertellen volgens mij maken jullie zoveel mee ons simpele leventje hier valt helemaal in het niet vergeleken bij dat van jullie. Nou geniet er maar onwijs van want voor je het weet sta je hier weer op Schiphol. groetjes van ons Annie en Cees
  4. Ma en Lee:
    24 maart 2010
    he schatten

super weer jullie verhalen. en leuk dat jullie toch even naar je hollandse ouderlijk huisje gekeken hebben. zag er saai uit zeker.maar ook wel knus toch?voor jullie het weten zitten we weer met zijn alle aan de bbq in de achtertuin.
    maar voorlopig moeten jullie het er maar lekker van nemen hoor jongens. en wij genieten volop mee. en meanwhile leren we van jullie de hele inca cultuur kennen.
    hier begint het ook weer een beetje lente te worden,met vandaag at 18gr na mijn werk een groot stuk met calinda en leon gewandeld was ff super lekker en nu zowaar in de tuin aan de koffie jullie blog aant lezen geweest het leven begint weer vrolijk te worden nu ook iedereeen hier weer langzaam zijn holletje uit kruipt na een lange koude winter.
    nou liefies we zullen elkaar weer snel spreken
    werk en geniet ze nog knuffels voor nu
    hou van jullie, moesh en lee xxxxxxxxx
  5. Opa en O-marijke:
    26 maart 2010
    Lieve kinderen wat een belevenis en jullie snelle aanpassing aan alles wat zo totaal anders is. Wij bekijken de foto's meerdere XX
    De overblijfselen van mayacultuur komen groots in beeld met geweldige vergezichten en bouwwerken op grote hoogten en de eindeloze terrassen. Het gaat kriebelen om dit zelf echt en van nabij te kunnen zien, zeker als we jullie gezonde snoeten zien mede door jullie schoongesppoelde Groningse longen van het geklauter en geklim. Kijken weer uit naar het volgende beschrijvende verhaal met foto's
    XX Opa en Omarijke