De vakantie zit er weer op

1 mei 2010 - Puno, Peru

Een stukje geschiedenis over de stad: Ariquipa

De Inca´s reisde eens door deze valei. Zij waren gecharmeerd van de omgeving. Het eerste wat de leider van de Inca´s zei was: Ari, quipay, te vertalen als Ja, hier blijven wij. In Quechua gesproken. De taal van de Inca´s.  Ariquipa wordt ook ´de witte stad´ van Peru genoemd. Dit omdat de stad omgeven is door woestijnachtige gebergte. De stad is vrijwel volledig gebouwd uit sillar, een soort vulkanische tufsteen en wordt ´La ciudad blanca genoemd´. Rondom de stad zijn veel vulkanen te vinden. Een van deze vulkanen kun je zien, vanuit je hotelkamer. Onwijs groot en wit.

De afgelopen week volop genoten van onze vakantie. Wel een vreemde gedachte om op vakantie te gaan in een vreemd land waar je woont en werkt. Maar al met al, voelde het wel echt als een vakantie. We hebben vooral genoten van de luxe. Waren eigenlijk een beetje vergeten wat dit woord betekende voor ons. Zon, zwembad, bioscoop en hygienische restaurantjes. Dat is pas luxe:). Wel grappig dat we al zo gewent zijn het primaire leven. Daarom misschien ook wel dat we zo genoten hebben van bijvoorbeeld een bioscoop.

De Colca Canyon, was onwijs mooi. Een twee daagse excursie met een overnachting in een klein dorpje midden in de Colca Canyon. Gingen weer even terug in de tijd. Hebben onderweg naar de Colca Canyon het hoogste punt bereikt van 4.900 meter. Zagen van dichtbij bergen met een laagje sneeuw erop. En gek genoeg weinig gemerkt van deze hoogte. Dit keer niet kortademig en hartkloppingen. Misschien toch, die twee en een halve maand Cusco:).

De Colca Canyon is meer dan twee keer zo diep als de Grand Canyon in Amerika. En wat een mooi landschap, zeg. Veel gekleurde terrassen waar de lokale bevolking haar landbouw nog steeds op verbouwd. Hebben wat dorpjes bezocht en zijn naar een hotspring geweest midden in het Colca gebergte. Lekker aan het dobberen met een uitzicht wat op een kunstwerk lijkt.

De tweede dag zijn we naar de Cruz Del Condor geweest. Dit ligt op een hoog puntje op een berg waar veel condors te zien zijn. Helaas hebben wij er geen kunnen zien. Weet niet goed in woorden uit te drukken hoe mooi deze omgeving was......zo gaaf, bijzonder en reusachtig. Onderweg een kleine wandeling naar het punt waar de conders vliegen gemaakt....de lucht was helder mooi blauw en in de verte zagen we wolken en bergen. De wolken leken heel dichtbij. Je kon ze bijna aanraken voor je gevoel.

Een maal aan het lopen, zagen we de wolken op ons afkomen. Witte stoom wat steeds dichterbij kwam, recht op ons en die berg af. In een keer zagen we bijna niets meer en waren we omgeven door mist. Een aparte ervaring. De foto´s volgen nog....

Vakantie zit er helaas weer op. Nog een nachtje overnachten in Ariquipa en filmpje kijken in het hostel en dan morgen weer elf uur in de bus naar Cusco. Dit keer hebben we een wat duurdere busmaatschappij genomen. Hopelijk dit keer vliegloos. En maandag weer werken. Hebben nog een leuk vooruitzicht...over een maand weer een weekje  vakantie in Bolivia. En dan zitten de vakantie dagen er weer op tot aan de terug reis.

1. Opa en O-marijke:
    2 mei 2010
    Voor ons is het nu goede morgen en net klaar met het lezen van jullie uitzonderlijke (voor ons dan) vacantieweekjes.
    Aan de slag dan maar weer na jullie hopelijk vliegvrije bustrip en het heerlijke vooruitzicht.....BOLIVIA.
    Nog even wachten op de plaatjes dat moet dan maar, het maakt het beeld voor ons meer compleet, doe maar rustig. Hebben we het nog te goed en reden jullie belevenissen extra te bekijken
    Groetjes Opa rn Omarijke X
  2. Ma en Lee:
    goedemorgen lieverds
    jullie liggen nu nog lekker te slapen, terwijl bij ons de nieuwe dag alweer begonnen is.
    over een een paar uurtjes gaat jullie terugreis weer beginnen en we hopen echt dat die een stuk aangenamer zal verlopen als de heenreis.
    jullie verslag was weer eens indrukwekkend, en wij zijn net als opa en oma super benieuwd naar de foto,s!!!
    het is hier weer een ouderwets regegachtig dagje, waarin je moeder het liefst met haar hele gezinnetje samen thuis het gezellig zou willen maken, en waarin het miss you gevoel hoogtij viert. maar moet nog even gedult hebben, voor we jullie van schiphol op kunnen halen, dus fantaseer ik maar over die dag en geniet van de verhalen en en het feit dat jullie jullie dromen zoveel mogelijk waar maken en een heerlijk stel zijn samen, waar ik super trots op ben.
    nou lieverds, wens jullie een fijne terugreis, onze gedachten zijn bij jullie, horen vanavond hoe het gegaan is, en hopen dan ook de foto,s te zien.
    super knuffel van ons allemaal, ma lee kim dyl en deempie xxxxxx
  3. Annie van der Weiden:
    Lieve Natalie en Gideon
    Wat een leuk verhaal weer wat weet je het mooi op te schrijven net of we ook even mee mogen kijken op jullie vacantie.
    Wel lekker even die luxe ben je hier toch wel verwend maar aan de andere kant als je nooit die luxe gehad hebt mis je het ook niet.
    hier regent het dat het giet ongezellig weer dus maken we het binnen maar gezellig.
    Vanavond komen Dylan en Demi hier een paar dagen dus gezellig.
    Nou jongens genieten jullie nog maar want de terugreis komt alweer steeds dichterbij groetjes Annie en Cees
  4. DABDUDE:
    2 mei 2010
    Hallo Kit's on the blokx.
    Nou vacantie is voorbij he,maar die mooie dingen welke jullie hebben gezien en beleefd,pakken ze je niet meer af.
    Je reisverhaal heb ik gelezen als een spannende trip in het verleden.Ben ook zeer benieuwd naar jullie foto's.
    Het klinkt als een sprookje,maar wel veel realistischer.Hebben jullie nog die bodem van Colca Canyon gezien,hoe diep is diep?
    Nou fff de mouwen weer opstroopen en terug in de realiteit.
    Ik wens jullie nog heel veel plezier in Cusco en we mailen.
    Groetjes en xxxxxxxxxxxxx van je PaPs love you2 xxxxxxxxxxxxxx
  5. DABDUDE:
    14 mei 2010
    Hallo moppies,waku,waku,
    nou heb ik voor het eerst de hele compilatie aan fotos gezien.!
    Geweldig!!!Het voelde als een oonbeschrijfelijke ervaring,visual/
    op je net netvlies/4ever. Het is zo gaaf,dat ik zelf weer graag zou
    willen gaan zwerven.Onze aardkloot is zo mooi,we hebben er nog geen 10% van gezien,maar,wie zijn wij om te zeggen;WEES ER ZUINIG OP.Geniet van jullie trip met volle tuigen,geliefde kijkbuiskinderen,veel plezier nog en evenveel leuke en onvergetelijke avontuuren,Love you 2 very much...xdxxxxxxxxxxxx
    PaPs,xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx